Studio Jolie

Jolie Verspaandonk – Creative designer

Lees hoe Jolie als startende ondernemer de stap kon maken om 100% voor haar eigen bedrijf te gaan.

Jolie Verspaandonk

Wat was het moment dat jij dacht: “weet je wat, ik ga gewoon een eigen bedrijf beginnen” en wat was het idee achter jouw onderneming?

Ik begon mijn carrière als Creative Designer bij een bedrijf dat kinderkleding verkocht. Daar werkte ik drie dagen in de week, maar ik had ondertussen ook mijn eigen kledingmerk opgezet waar ik zelf de website, social media en branding voor uitvoerde. Hoe meer mensen mij voorbij zagen komen, hoe vaker ik van bekenden de vraag kreeg of ik ook niet iets voor hen zou kunnen betekenen. Ik had inmiddels al veel geleerd, dus leek het me heel leuk om het ook voor andere bedrijven te gaan doen.

Welke memorabele momenten hebben jouw bedrijf gebracht waar het nu is en hoe staat het er momenteel voor?

Een memorabel moment was toen ik mijn grootste klant verloor, omdat zij stopte met haar bedrijf. Op dat moment stond ik voor de keuze om weer in loondienst te gaan òf de stap te wagen en volledig verder te gaan met mijn eigen bedrijf. Ik heb toen diverse projecten aangenomen, waardoor het vorig jaar is gelukt om volledig te ondernemen. Ook was het mooi om in de cijfers terug te zien dat ondanks het verlies van klanten, ik toch een hogere omzet heb behaald dan in het jaar waarin ik mijn grootste klant nog had.

Hoe belangrijk is vernieuwing voor jouw bedrijf en hoe zorg jij ervoor dat je altijd op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen in de markt?

Ik ben designer, dus vernieuwing is ontzettend belangrijk voor mijn bedrijf. Iedere klant verwacht van mij dat ik met de nieuwste ontwerpen voor de nieuwste soort websites kom. Ook qua branding is het steeds weer een uitdaging om iets unieks en vernieuwends neer te zetten. Ik hou daarom altijd mijn ogen open. Ik let op bepaalde verpakkingen, of hoe een campagne is gedaan door een ander merk. Social media is natuurlijk ook een grote inspiratiebron, ik zit vaak ’s avonds op de bank nog rond te kijken op Pinterest en Instagram. Wanneer ik iets tegenkom wat geschikt zou kunnen zijn voor een project waar ik mee bezig ben, sla ik dat op. Onbewust ben ik daar continu mee bezig.

Wat zijn jouw plannen voor de toekomst van jouw bedrijf en hoe ga jij ervoor zorgen dat jouw onderneming blijft groeien?

Ik heb zeker plannen voor de toekomst! De laatste tijd houd ik me voornamelijk bezig met het werk voor klanten. Het is geweldig om te zien wat ik voor hen heb gemaakt, maar het voelt toch niet helemaal van mij. Ik verlang naar iets wat echt van mij is, zoals een eigen merk.

Het lijkt me fantastisch om weer een eigen webshop op te bouwen. Ook met de achterliggende gedachte om meerdere inkomstenbronnen te creëren. Maar natuurlijk wil ik dit werk voor klanten nog steeds blijven doen. Het is super gaaf om altijd weer iets nieuws te mogen maken.

Hoe houd jij grip op de financiële gezondheid van jouw bedrijf en welke cijfers zijn voor jou het belangrijkst om in de gaten te houden?

Ik kan makkelijk grip houden op mijn cijfers door het platform waar Finnerz mee werkt. Ik vind het handig  dat ik daar alle inzichten bij elkaar  heb en er ieder moment van de dag in kan kijken. De belangrijkste getallen zijn voor mij toch wel de omzet en de winst. In het dashboard vergelijk ik de cijfers met andere jaren en daar haal ik veel inzichten uit.

Toen ik mijn eigen kledingmerk had, deed ik de boekhouding ook al via Finnerz. Voor die onderneming waren juist mijn uitgaven een belangrijk inzicht. Ik kon echt zien wanneer een uitgave te hoog was of misschien zelfs helemaal niet nodig bleek. Nu doe ik werk wat redelijk weinig investering kost, eigenlijk verkoop ik mijn eigen skills. Maar als ik weer een webshop zou starten zou ik hier zeker weer meer op gaan letten.

Op welke manier draagt de boekhouder bij aan de financiële gezondheid van jouw bedrijf en wat zijn de belangrijkste taken die hij of zij daarbij vervult?

Ik ben ontzettend blij dat ik me geen zorgen hoef te maken over de boekhouding van mijn bedrijf. Ik stuur simpelweg mijn facturen en bonnetjes op, waarna Finnerz alles voor mij verwerkt in het systeem. Aangezien boekhouden niet mijn sterkste kant is, richt ik mij liever op de creatieve aspecten van mijn bedrijf.

Finnerz verzorgt ook de jaarrekening en andere administratieve zaken, en altijd op tijd. Als er toch een keer uitstel nodig is, dan weten zij dit altijd wel te regelen.

Finnerz heeft mij als ondernemer op meerdere gebieden geadviseerd, waardoor ik echt stappen heb kunnen zetten om mijn bedrijf te laten groeien

Hoe verloopt de communicatie tussen jou en je boekhouder Finnerz en wat zijn de verwachtingen die jij daarbij hebt?

Ik heb regelmatig contact met Nico. Hij reageert altijd snel op mijn vragen en geeft goed  advies. Hoewel ik Nico niet maandelijks spreek, verloopt onze communicatie soepel en wordt alles up-to-date gehouden in het systeem zolang ik mijn informatie op tijd doorstuur. Alles verloopt eigenlijk automatisch. Maar als ik toch ergens hulp bij nodig heb, kan ik altijd bij hem terecht. Dat persoonlijke contact is heel fijn.

Welke concrete adviezen heeft Finnerz jou gegeven die hebben bijgedragen aan de groei van jouw bedrijf en hoe heeft hij of zij jou geholpen als ondernemer te groeien?

Finnerz heeft mij als ondernemer op meerdere gebieden geadviseerd, waardoor ik echt stappen heb kunnen zetten om mijn bedrijf te laten groeien. In het begin maakte ik de overstap van ZZP’er naar zelfstandige, nadat Nico en Mark mij hielpen te berekenen dat dit belastingtechnisch voordeliger zou zijn.

Het meest waardevolle advies dat ik van Finnerz heb ontvangen, is gericht op het verbeteren van mijn tarieven en het opstellen van overeenkomsten met klanten. Hierdoor heb ik een beter inzicht gekregen in wat mijn diensten precies waard zijn en hoe ik dit duidelijk kan communiceren naar mijn potentiële klanten. Dit heeft me in staat gesteld om hogere tarieven te vragen en meer te verdienen met mijn werk.

Daarnaast heeft Finnerz mij geholpen bij het opstellen van juridisch waterdichte overeenkomsten met vaste klanten, wat mijn bedrijf meer zekerheid en stabiliteit heeft gegeven. Hierdoor heb ik als ondernemer meer vertrouwen gekregen in het investeren in mijn bedrijf.

Haal het maximale uit je bedrijf!

Met Finnerz wordt je boekhouding een fluitje van een cent en houd jij meer tijd over voor wat je écht leuk vindt: ondernemen!

Neem contact op